van Delft

3

Van Delft´s Kinderwagenfabriek bestond al in 1876.
Kinderwagenfabrikant de firma L.W. van Delft in de Poststraat ontving op 28 juni 1909 het predicaat hofleverancier. Grondlegger was Lambertus Wilhelmus van Delft (1841-1919), die dit bedrijf runde met zijn zoons Henricus Adrianus Wilhelmus van Delft (1877-1943) en Adrianus Andreas Wilhelmus van Delft (1882-1925). Bij gelegenheid van de verlening van het predicaat bracht de firma een gekleurde ansichtkaart uit met als voorstelling koningin Wilhelmina met prinses Juliana in een kinderwagen van Van Delft. De achterzijde van de kaart vermeldt: ´Het heeft H.M. de Koningin behaagd, gezien de fraaie afwerking onzer geleverde Kinderwagens, ons H.M. Wapen te schenken´. Van Delft was dus een ´echte´ hofleverancier. De kinderwagen, die in 1909 werd vervaardigd in opdracht van ´de Vrouwen van de Provincie Zeeland ´, bevindt zich in het Rijksmuseum Paleis Het Loo. De wagen is geheel belegd met ivoor, de binnenkant is gevoerd met wit satijn en de kap is uitgevoerd in wit chroomleder omgeven met echte kant. Alle metalen delen, met uitzondering van het onderstel, zijn zwaar verzilverd. De zijkanten zijn versierd met driedimensionale kroontjes, en op het hoofdeinde prijkt het wapen van Zeeland. Het van handgeklost Zeeuws kant vervaardigde baldakijn boven de wagen, is echter in de loop der jaren verdwenen.
Nieuwe fabriek
In 1914 liet de firma door architect C.H. van Hoof een nieuwe fabriek bouwen aan de Telegraafstraat. Over dit in Art Déco-stijl gebouwde complex is in 1993 flinke beroering ontstaan omdat afbraak van dit als historisch waardevolle complex dreigde. Met eigenaar NCB werd uiteindelijk een compromis bereikt, waardoor een deel althans niet gesloopt zou worden.

Koninklijke kinderwagens
Hoewel de Koninklijke wieg al voor diverse Oranjebaby’s dienst heeft gedaan, is dat met de kinderwagen wel anders. De Koninklijke ouders gebruiken geen exemplaar uit de familiegeschiedenis, maar nemen generatie op generatie nieuwe wagens die steeds passen bij het tijdperk.

De kinderwagen, in het verleden ook wel ‘koets’ genoemd, is voor een pasgeboren baby het eerste vervoersmiddel waarin hij/zij tevens de eerste zonnestralen opvangt en de wind door de haartjes voelt. Ook in Koninklijke kringen wordt deze geweldige uitvinding al decennialang aangeschaft. Meestal volgt er daarna – als het kind kan zitten – ook een wandelwagen/buggy. Toen toenmalig Koningin Beatrix op 3 juli 2008 in Bad Arolsen op de tentoonstelling die aan Koningin Emma was gewijd de kinderwagen van Wilhelmina zag, moet ze – ondanks dat het een prachtig koetsje is – gedacht hebben aan haar eigen comfortabelere babytijd. Rond haar geboortejaar werden de kinderwagens al iets luxer uitgevoerd en voorzien van een zachte ondergrond. Van rubberen banden was echter nog steeds geen sprake, waardoor de kleine babyprinsesjes waarschijnlijk precies gevoeld hebben wanneer een van hun ouders over steentjes of een hobbelig straatje wandelden. Dat gold ook voor Prinses Juliana. Koningin Wilhelmina hoefde in 1909 niet zelf op kinderwagenjacht. Diverse firma’s wilden maar wat graag dat hun kinderwagen door de Koningin gebruikt zou worden en boden daarom hun pronkstukken aan. De keus viel al snel voor kinderwagenfabrikant van Delft. De wagen was zelfs voorzien van een baldakijn. Omdat Koningin Wilhelmina zo te spreken was over de afwerking werd er een ansichtkaart met een tekening van Koningin Wilhelmina wandelend met Prinses Juliana in de kinderwagen naar van Delft gestuurd. Op de achterkant van de kaart stond: ‘Het heeft H.M. de Koningin behaagd, gezien de fraaie afwerking onzer geleverde Kinderwagens, ons H.M. Wapen te schenken´. Van Delft kon zich vanaf toen dus hofleverancier noemen. De eerste echte foto van Juliana in de kinderwagen werd pas in 1910 gemaakt. Waarschijnlijk gaat het wel om dezelfde wagen, al zijn foto’s en tekeningen niet altijd goed met elkaar te vergelijken en is in 1910 in ieder geval het baldakijn verwijderd. Die had ze in het Vondelpark, waar de foto gemaakt werd, ook niet nodig. De kap van de kinderwagen was uitgeklapt, en bovendien droeg de kleine Juliana zelfs al een hoed.

kinderwagen1
kinderwagen5

Baby Beatrix kreeg in 1938 een kinderwagen die grotendeels met riet was afgewerkt. Een exemplaar die nu vooral nog veel gezien wordt als poppenwagen om mee te spelen. Maar de prinses lag niet alleen in de rieten wagen. Tijdens de wintersportvakantie van 1939 in Grindelwald zat Prinses Beatrix – met skipak en zonnebril – in een kinderwagen op ijzers. Met deze ‘slee’ was het voor Prinses Juliana veel makkelijker om met haar dochter te wandelen. De wielen van een gewone kinderwagen zouden immers steeds vastzitten in de sneeuw. Omdat de oorlogsdreiging rond de geboorte van Prinses Irene toenam (augustus 1939) bouwde de firma Kiekens begin 1940 twee speciale kinderwagens voor de prinsesjes. Het waren gasvrije kinderwagens gemaakt van metaal en glas, ter bescherming voor een mogelijke gifgasaanval. Voor zover bekend zijn ze nooit gebruikt, want tijdens de oversteek naar Londen gingen de wagens niet mee. Prinses Irene werd wel in een kistje gedragen die mogelijk ook gasvrij was.
kinderwagen3

In Londen wandelde het Koninklijk gezin twee dagen na aankomst door de stad. Voor Prinses Irene, die nog geen jaar oud was, gebruikten ze een geleende Engelse mooie kinderwagen van het merk Pedigree. Blijkbaar viel deze wagen in de smaak, want in Canada schafte Prinses Juliana voor Prinses Margriet een soortgelijke kinderwagen aan. Enkele jaren later, op 18 februari 1947, werd Prinses Christina (toen nog Marijke) geboren. Ook voor haar werd een nieuwe kinderwagen aangeschaft. De kwaliteit van de kinderwagens was wederom vooruit gegaan. De nieuwe techniek bood baby’s nog meer comfort tijdens een wandeling. Daarnaast werden ze steeds groter, luxer, en waren de wagens verkrijgbaar in diverse kleuren. Juliana en Bernhard kozen voor de frisse kleur wit.

Zo’n twintig jaar later, bij de geboorte van Prins Willem-Alexander kregen Prinses Beatrix en Prins Claus allerlei babyproducten van bedrijven aangeboden. Beatrix’ oog was gevallen op een kinderwagen van fabrikant Riemersma. Al ruim voor de geboorte van haar eerste kind koos ze een groene kinderwagen uit. Het was een ondiepe bak, waardoor ze nauwelijks hoefde te bukken om haar kind op te tillen of neer te leggen, en verder had de leren wagen een inklapbare kap, op een hoog onderstel met vier gelijke wielen, zoals alle modellen uit die tijd. Willem-Alexander is slechts één keer in de kinderwagen in beeld geweest. Het betrof de video die Prinses Beatrix en Prins Claus lieten vrijgeven met baby Alexander in de tuin van Kasteel Drakensteyn.

Bron : (deoranjes.nl)

kinderwagen6

kinderwagen7

3 gedachtes aan “van Delft

  1. Colinda Bonnes

    Wat leuk om te zien dat de Koning ook in dezelfde soort kinderwagen lag als mijn zusje. Ik heb over deze wagen een vraag: Waar kunnen we nieuwe rubberbanden op laten zetten en wat zijn de kosten hiervoor. Mijn ouders hebben nl. nog steeds de kinderwagen vanaf november 1967!!

    Bij voorbaat dank.

    Met vriendelijke groeten,

    Colinda Bonnes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *